woensdag 27 oktober 2010

Leuke kussenhoezen

Mijn man had een bankje gemaakt in de garderobe en daar moesten nog steeds een paar kussens op. Ik dacht het mezelf makkelijk te maken deze keer en kant en klare kussen te kopen. Helaas. Die vlieger ging maar gedeeltelijk op. Vanwege de afmetingen van het bankje passen er maar weinig standaard kussen op. Ikea had wel een kussen dat erop paste, maar daar kon ik geen hoezen voor vinden. Moest ik toch achter de naaimachine! 
In het kader van duurzaamheid ben ik nu met de restjes een handtas aan het maken. Ben al halverwege en het ontwerp is pas 4 keer aangepast....in mijn hoofd dan. Hopelijk komt ie vandaag af.




Wil je ook kussenhoesjes maken, maar weet je niet hoe. Klik dan op "lees meer" voor een stap-voor-stap uitleg. Het is vrij simpel, dus ook voor beginners en je hebt geen rits nodig! Wel zo makkelijk!





Stap-voor-stap uitleg kussenhoezen.




Benodigdheden:


  • Binnenkussens.
  • Stof.
  • Naaimachine en eventueel lockmachine.
  • Naaigaren.
  • Spelden.
  • Meetlint.
  • Eventueel kleermakerskrijt om maten af te tekenen. Kan ook met echt krijt of spelden.

Stap 1 Stof op maat knippen
Knip per kussen een lap stof die 1 a 2 cm breder is dan het kussen en 2x de lengte plus 12 cm extra. in mijn voorbeeld heb ik kussen van 35x35 cm gebruikt. Mijn lap stof was dus 37x87 cm. In de breedte heb je de extra ruimte nodig voor de naad en in de lengte voor een flap.


Stap 2 Werk de randen af
Het is niet echt nodig om de randen af te werken omdat ze niet zichtbaar zijn, maar ik vind het zelf prettiger werken zo. Bovendien gaat het dan niet rafelen als je de kussenhoezen in de was stopt. Het handigst is dit om met een lockmachine te doen. Heb je die niet, dan kun je de randen ook zigzaggen met een normale naaimachine.



Stap 3 Strijken
Strijk de lap. Later gaat het niet meer zo makkelijk!




Stap 4 Zomen
Vouw aan 1 kant een zoom van 2 cm , speld deze vast en naai hem vervolgens. Doe hetzelfde aan de andere kant, maar maak daar een zoom van 8 cm. Dit is je "flap" die er straks voor zorgt dat het kussen er goed achter blijft zitten. Net als bij een kussensloop van je hoofdkussen. Je kunt ervoor kiezen om de omslagen niet te naaien en alleen te strijken. In stap 5 zet je dan alles in 1 keer vast.










Stap 5 Zijnaden naaien
Vouw eerst de grote zoom naar de goede kant van de stof. Doe daarna hetzelfde met de smalle zoom en doe dat zover dat de totale lengte 1 a 2 cm langer is dan je kussen. De kant met de smalle zoom ligt nu over de kant met de brede zoom heen. Ze overlappen elkaar dus. In mijn geval heb ik de kanten dubbel gevouwen tot een lengte van 37 cm. Zet de zijnaden vast met spelden en naai ze vervolgens.






Stap 6 Keer de hoes
De hoes is nu klaar en kan gekeerd worden door de opening die over is gebleven.






Stap 7 Stop het kussen erin
Je bent klaar!








8 opmerkingen:

Marilynn zei

Dankjewel voor de fantastische beschrijving! Het heeft mij echt heel érg geholpen bij het maken van mijn éérste kussenhoesjes. Supermooie stof ook, die jij gebruikte.

Simone zei

Hoi Marilynn. Ik lees nu pas je reactie. beetje laat. Sorry!. Fijn dat je wat aan de beschrijving had. De stof komt trouwens van Ikea. Daar hebben ze hele leuke dessins.

clauda roggeveen zei

Hoi Simone,ik wil graag een langwerpig plat kussen leren maken van schuimrubber met een hoes erom heen met rits voor een houten bankje. Weet jij misschien waar ik dat specifiek kan leren? Het lijt mij vreselijk moelijk omdat netjes, passend te maken en hoe werk je het af als het kussen er eenmaal in zit. Met de hand neem ik dan aan....Misschien heb je een idee voor mij. Bedankt, groetjes, Clauda.

jackie zei

Super beschrijving en geweldige foto's!

Dankjewel!

Kris zei

Een hele fijne en duidelijke uitleg, ik heb een linkje geplaatst op mijn blog :)
Dankjewel!

cakeje van eigen deeg zei

Heel veel aan gehad bij het maken van mijn eigen kussenhoezen! ;)

Prutselz zei

Dankjewel voor je uitvoerige werk beschrijving!!! Ik heb er veel aan gehad..nu al 4 hoesjes gemaakt. Ik plaats er 1 dezer dagen nog een blogje + link over.

HS zei

http://saleaf.blogspot.nl/2012/09/de-hsmaak-te-pakken.html